Stupid or Brave, zeggen jullie het maar - Reisverslag uit Tusayan, Verenigde Staten van René Klasen - WaarBenJij.nu Stupid or Brave, zeggen jullie het maar - Reisverslag uit Tusayan, Verenigde Staten van René Klasen - WaarBenJij.nu

Stupid or Brave, zeggen jullie het maar

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

24 Maart 2017 | Verenigde Staten, Tusayan

Vroeg in de ochtend beklimmen we de vortex heuvel net even buiten Sedona. Dit gebied schijnt, zo lezen we in de informatie over het stadje, een centrum te zijn van aardmagnetisme. Ze noemen dat een vortex en de heuvel die wij hebben uitgezocht is weer het centrum van het centrum. Buiten adem arriveren we op de top van heuvel. Hiervandaan hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving, de typische zandstenen formaties die je in dit gedeelte van Amerika in allerlei vormen tegenkomt. Bovenop de bergen ligt sneeuw. We maken een paar foto's en bereiden ons mentaal voor op de rit die komen gaat. Het is geen grote afstand die we moeten overbruggen, zo'n 175 km., maar het gaat dwars door de bergen en … er is sneeuw voorspeld. Het moet niet gekker worden, sneeuw in Arizona. De mensen die we spreken en die we vertellen welke rit we vandaag gaan maken reageren verbaasd. Er is sneeuw voorspeld, dan ga je toch niet motorrijden.
Voor de zekerheid hebben we een regenpak gekocht, de broek hebben we alvast aangedaan.

Net als gisteren rijden we vol goede moed de bergen in. Het is koud, 9 graden Celcius, maar daar hebben we ons op gekleed. Naarmate we verder de bergen in rijden en steeds hoger komen, ligt er meer sneeuw langs de kant van de weg. Tegemoetkomende auto's hebben zeker 20 cm sneeuw op het dak liggen; als dat maar goed komt.

De eerste hagebui geselt onze hoofden. Dat steekt behoorlijk als je je voortbeweegt met een snelheid van 50 km per uur. We kruipen weg achter onze windschermen, maar ook dat biedt maar weinig bescherming. De hoeveelheden sneeuw worden snel groter en we wanen ons in de Alpen. We hebben het koud, zijn verkleumd, voelen onze vingers niet meer, maar opgeven is geen optie. Bakken sneeuw worden over ons uitgestort, maar deze blijft niet liggen, waardoor de weg begaanbaar blijft. Zeer behoedzaam en voorzichting rijden we door in de wetenschap dat we over enige tijd in Flagstaff onze lichamen weer kunnen opwarmen. We drinken koffie en thee in een new-age café, waar we langzaam weer een beetje mens worden. Jasper is onder de indruk van de kunst die aan de muur hing.

Flagstaff zelf is ook onder een laag sneeuw bedekt en we moeten heel voorzichtig rijden. In Nederland zou het niet in ons hoofd opkomen om met sneeuw op de motor te stappen, maar hier hebben we geen keuze. We moeten vanmiddag bij onze volgende slaapplaats aankomen.

Gezien de weersomstandigheden nemen we niet de aanbevolen toeristische route naar ons hotel, we nemen de snelweg. Ook hier duiken we sneeuwstormen in waardoor het zicht op sommige plekken beperkt wordt tot 50 meter. Na een uur rijden stoppen we bij een camping en we vragen de receptioniste of we ons even mogen opwarmen. Ze is van goede wil en stookt het open haardvuur nog wat op. Na een half uur zijn we weer voldoende hersteld om het laatste deel van de reis, zo'n 60 km aan te durven.

We krijgen nog een paar sneeuw- en hagelbuien over ons heen, maar dan breekt de lucht open en komt de zon tevoorschijn. De laatste drie kwartier zijn daardoor wel koud, maar niet onaangenaam.

In ons hotel stoken we de kachel lekker hoog op, zodat onze spullen weer kunnen drogen.

Jasper en ik hebben deze dag ervaren als een spannend avontuur, dat zowel lichamelijk als geestelijk erg vermoeiend was.

• 24 Maart 2017 - 06:14

Paul Lans:

Je had waarschijnlijk niet dit voor ogen toen je deze reis een Epic Journey noemde. Maar die titel heeft de reis inmiddels dubbel en dwars verdiend! Wat een verrassende wending. Zelfs ik, die toch jarenlang (bijna) het hele jaar door motor reed, liet met de sneeuw de motorfiets toch mooi staan. Maar wat zal die warme bak koffie goed gesmaakt hebben. Mannen, veel plezier verder ennuh ..... vooral heeeeel veeeeeel mooi weer. Dat hebben jullie echt wel verdiend.
    Groetjes,
    Paulus

• 24 Maart 2017 - 08:29

Johan:

Ha, wat een sneeuw!! Nou ben ik daar gek op, maar dan wel met mijn skilatten ondergebonden. Mijn skivrienden zitten nu in de Dolomieten, krijg al de hele week foto's geappt met veel sneeuw. Van jullie had ik die echt niet verwacht, haha. Maar deze heroische tocht vergeet je nooit meer. Gr johan

• 24 Maart 2017 - 08:35

Jenny:

Wat een tocht.
    Dit zullen jullie nooit vergeten.
    Ben toch ook wel blij dat jullie heel zijn aangekomen.
    Veel plezier verder, trouwens hier schijnt de zon :)

• 24 Maart 2017 - 08:38

Petra:

Wow wie had dit verwacht sneeuw op jullie route!!! Diehards zijn jullie zekker, ondanks de spanning aan het eind vd dag dat je veilig bent aan gekomen bij overnachting daalt alles goed in en kun je even nagenieten van jullie prestatie bij de kachel met een warme bak koffie. Nu hoop ik alleen maar zon en weer genieten van julie verdere tocht. Wat een mooie foto's geniet echt mee op jullie reis. Liefs xxx

• 24 Maart 2017 - 09:35

Popco:

Jezus wat een sneeuw! Maar het zorgt wel weer voor goede verhalen, deze ervaring zal jullie nog heul lang bij blijven!
    Geniet er van, ik geniet mee als ik de verhalen zo lees.

• 24 Maart 2017 - 21:15

Wil:

Wat een belevenis, gelukkig weer veilig aangekomen.

Veel plezier verder.

• 24 Maart 2017 - 22:27

Marcel Klasen:

Hallo Rene,
    Leuk om te horen dat jij en Jasper zo'n speciale journey aan het maken zijn. Sedona is een bijzondere plaats die ik vaak heb bezocht.
    Toevallig zijn Sonja en ik onderweg naar Scottsdale, ongeveer twee uur rijden van Sedona. Het zou leuk zijn als jullie kans zien om even langs te komen.
    Het adres is 12320 North 136th Place, Scottsdale, AZ 85259.
    Mijn mobile phone is 203-247-3848
    Groeten van Marcel

• 25 Maart 2017 - 22:19

René Klasen:

Ha Marcel, leuk dat je ook reageert. Dank dat je ons uitnodigt om naar scottsdale te komen. Dit gaat helaas niet lukken. We zitten nu in Page en rijden morgen door naar st George. We are on a tight schedule