Beren op de weg - Reisverslag uit Jasper, Canada van René Klasen - WaarBenJij.nu Beren op de weg - Reisverslag uit Jasper, Canada van René Klasen - WaarBenJij.nu

Beren op de weg

Blijf op de hoogte en volg René

21 Juli 2019 | Canada, Jasper

Weet je wat er mentaal met je gebeurt als je bovenop een berg van zo’n 2400 meter staat, on top of the world, uitkijkend over andere besneeuwde toppen? Dan krijg je zo’n Mount Everest gevoel. Helemaal als je eerst met een kabelbaan 1400 meter naar boven bent gehesen en daarna 1000 meter hebt geklommen. Jenny en ik hebben mount Whistler in Jasper national park bedwongen. Deze uitdaging stond al op onze Bucket list vanaf het moment dat Jasper werd geboren. En nu, na 28 jaar kunnen we dit ook van ons lijstje afstrepen. Op de top stonden we in de sneeuw en hebben we sneeuwballen gegooid. Beneden in het dal was het 26 graden en liepen we in korte broek en t-shirt; een bizarre ervaring.

Mount Whistler bevindt zich in de Rocky Mountains. Beetje vreemde naam eigenlijk, want ik ben nog geen bergen tegen gekomen die niet uit rots of steen bestaan, of het moet de afvalberg zijn.

Bij het horen van de naam komen er bij mij beelden naar boven van cowboys, indianen, ruige bebaarde goudzoekers, beren, elanden, bergleeuwen en roofvogels. Dat zal misschien best nog zo zijn, als je je ver buiten de gebaande paden begeeft, maar het dorpje Jasper voldoet niet helemaal aan dit stereotype beeld. Het is een modern toeristenoord gegrondvest op de inkomsten uit het bergtoerisme. ‘s Zomers de wandelaars en klimmers en ‘s winters de wintersporters.

Op de heenweg waren we een reusachtig hert tegengekomen dat in de berm langs de snelweg zijn ding liep te doen. Op de terugweg..., je gelooft het niet, zagen wij een beer langs en over de weg lopen. Eindelijk, eindelijk betekent de uitdrukking ik zie beren op de weg voor mij iets anders. Het was een zwarte beer en Jenny spotte hem vanuit haar ooghoeken. Te laat om camera’s in stelling te brengen en het moment voor ons nageslacht te vereeuwigen. Ik, helemaal hyper, maakte een U-turn met de camper om 100 meter van ons vandaan de beer rustig over de snelweg te zien kuieren. Dat was ook het laatste wat we van hem/haar zagen.

Wat een dag!

Ik wens jullie allemaal weer een fantastische dag. En denk eraan, geen beren op de weg zien. Dat hebben Jenny en ik al voor jullie gedaan.

• 22 Juli 2019 - 01:45

Petra Lans:

Wederom een mooi verhaal en wat een dag vol belevenissen , Jasper die op jullie Bucket list stond ontmoet en bedwongen! Wat bijzonder en dan nog onderweg van alles zien en mee maken een Beer op de weg wow hoe gaaf is dat! Blijf genieten en op naar een mooie nieuwe dag! Liefs Petra

• 22 Juli 2019 - 05:02

Paul Lans:

Toch jammer dat de werkelijkheid soms het imaginaire beeld dat je hebt van bijvoorbeeld zo'n plaatsje Jasper, zo'n geweld aan doet. Maar gelukkig zijn er, zo te lezen, genoeg indrukken die beter passen in het gevormde beeld. Een beste klim trouwens naar Mount Whistler. Geloof graag dat dat indrukwekkend moet zijn geweest. En ... weer iets afgevinkt op de bucketlist, altijd goed!
    Blijf genieten, en vooral blijf schrijven, genieten wij op afstand ook lekker mee.

Gr. Paulus