Canadezen zijn EUR-Amerikanen - Reisverslag uit Merritt, Canada van René Klasen - WaarBenJij.nu Canadezen zijn EUR-Amerikanen - Reisverslag uit Merritt, Canada van René Klasen - WaarBenJij.nu

Canadezen zijn EUR-Amerikanen

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

30 Juli 2019 | Canada, Merritt

Jenny en ik hebben nu ruim twee weken een klein deel van Canada mogen bekijken, de bevolking en hun cultuur kunnen aanschouwen en iets van hun leefgewoonten gezien. Canada heeft iets EUR-Amerikaans. De Canadezen zijn gemoedelijke, vriendelijke mensen die zichzelf niet groter schreeuwen dan ze zijn. Amerikanen zijn meer van die borsttrommelaars, van die alfa-mensen. De Nederlandse uitdrukking doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg zou ook van toepassing kunnen zijn op Canadezen. Net als Hollanders zijn ze verzot op kamperen, ze willen graag terug naar de natuur. Dat maakt dat ze de campings massaal bevolken met RV’s (Recreational Vehicles = campers), caravans, vouwwagens en tenten. Dit is anders dan we in Amerika hebben ervaren. Daar waren het vooral RV’s waarin de mensen korte of lange trips maken en caravan trailers, immense caravans die achter de al even immense auto’s hangen. Bespreken van campings is in Canada een must, in Amerika hoeft dat alleen in de nationale parken.

Die RV’s hebben dan vaak het formaat van een touringcar en worden bestuurd door sexy senior citizens. Mensen waarvan de pensioendatum is gepasseerd en die dan gaan reizen, vaak vele maanden. Dat kan natuurlijk makkelijk in zo’n immens land en soms steken ze de grens met Amerika over en plakken ze er nog een paar duizend kilometer aan vast. Achter zo’n grote RV hangt dan vaak een auto, zodat ze zich op de plaats van bestemming makkelijker kunnen verplaatsen.

Wat ik me niet gerealiseerd heb is dat het in Canada een groot deel van het jaar wit en koud is. Van oktober tot mei heerst de ‘Poolvorst’, waardoor het openbare leven voor een groot deel op zijn gat ligt. De tijd die de Canadezen hebben om van de zomer te genieten is maar kort en ze pakken elke gelegenheid aan om buiten te zijn.

Dat de winters en het natuurlijke terrein bepaalde eisen stellen aan de vervoermiddelen zie je onmiddellijk als je de weg op gaat. Normale auto’s zoals wij die in Nederland kennen zijn schaars, het straatbeeld wordt gedomineerd door pick-up trucks met een V8 of V10 motor en minimaal drieeneenhalve liter cilinderinhoud; verbruik 1 op 4. Ik ben eens naast de voorkant van zo’n immense truck gaan staan en de motorkap zat op schouderhoogte. Aan de achterkant zit dan een uitlaat ter grootte van een kachelpijp. Het is ons ook opgevallen dat iedereen zich als een heer of dame in het verkeer gedraagt. Er is hier zoveel rust op de weg en zoveel respect voor elkaar, daar kunnen wij in Europa iets van leren.

Tussen al deze snelwegmonsters in hebben wij vandaag een korte rit van 135 km gereden. De laatste dagen willen we rond het middaguur op onze plaats van bestemming aankomen zodat we in de middag nog wat sightseeing kunnen doen. Het plaatsje Merritt is vandaag onze rustplaats en morgen gaan we alweer naar onze laatste camping voordat we ons huis op wielen moeten inleveren en ons gaan opmaken voor het tweede deel van onze reis.

Welterusten en goedemorgen en .... doe vandaag waar je zin in

• 31 Juli 2019 - 04:55

Paul Lans:

Hier op Hawaii hebben wij soortgelijke ervaringen wat betreft de motorisering en het gedrag in het verkeer. Ze zijn hier zeer hoffelijk, al helemaal als je te voet bent ook hier roffelen regelmatig de V8 en V10’s voorbij. Al moet worden gezegd dat er ook veel kleinere auto’s rondrijden. Petra begint overigens al aardig verslingert te raken aan de automaat.

Gr. Paulus

• 31 Juli 2019 - 14:47

Mark Van Kempen :

Dat gemoedelijke en graag in de natuur zijn herken ik ook van de vakantie in de staat Michigan.
    Vandaar of juist doordat daar ook veel Nederlanders zijn gaan wonen en ligt ook tegen Canada aan.