Vcksburg, van Burgeroorlog naar gokstad - Reisverslag uit Vicksburg, Verenigde Staten van René Klasen - WaarBenJij.nu Vcksburg, van Burgeroorlog naar gokstad - Reisverslag uit Vicksburg, Verenigde Staten van René Klasen - WaarBenJij.nu

Vcksburg, van Burgeroorlog naar gokstad

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

29 Juli 2015 | Verenigde Staten, Vicksburg

De reis van Memphis naar New Orleans kan in één dag gedaan worden. Het is 395 mijl, dus ongeveer 635 km. Een hele dag rijden in deze temperaturen is ondanks de airconditioning doodvermoeiend en we besluiten om de rit in tweeën te snijden. Vicksburg ligt halverwege en dit wordt onze volgende bestemming.

Vicksburg ligt aan de Mississippi en heeft ca 24.000 inwoners. De stad is vooral bekend om de belegering en omsingeling tijdens de burgeroorlog. De strategische ligging op een steile oever boven de Mississippi maakte de stad in de Burgeroorlog tot een doelwit van de Unietroepen. General Grant wilde Vicksburg innemen om de Mississippi te controleren en gelijktijdig de staten Texas en Arkansas en West-Louisiana van de Confederatie af te snijden. Uiteindelijk is dit gelukt. Tegenwoordig wordt er gegokt dat het een lieve lust is.

Vlak bij ons RV park is een casino gevestigd in een gebouw dat half in de Mississippi river ligt en dat de vorm heeft van een oude stoomboot. We besluiten om de sfeer van het casino van binnen te ervaren. Net als in Las Vegas is het hier een drukte van belang en spelen er veel mensen aan Craps tafels (dobbelen), verliezen ze hun geld met Baccarat en gooien ze hun geld in de eenarmige bandieten. We lopen en kijken; consumpties zijn gratis. Alles wat de eigenaars willen is dat er gegokt wordt; de enige winnaars zijn zij immers. We verbazen ons over de bedragen die over tafel gaan. Briefjes van 100 dollar worden uitgegeven alsof het niets is. Na een half uur houden we het voor gezien. Hoewel het een fascinerend schouwspel is om mensen hun geld te zien verliezen, is het ook triest als je je realiseert dat er mensen tussen zitten die hun verslaving niet de baas kunnen en zichzelf de volgende morgen voor hun kop slaan over zoveel stommiteit.

Wij gaan naar bed, zonder een dollar te hebben uitgegeven...

• 03 Augustus 2015 - 09:24

Paul Lans:

Dat gevoel herken ik wel (een beetje). Al ben ik nooit in Amerika in een casino geweest, maar wel een keer hier in Nederland, maar mij bekroop hetzelfde gevoel. Overigens heel verstandig om niet de hele afstand in een keer te rijden. Het is tenslotte vakantie en je wilt niet de hele dag "binnen" zitten, ondanks de airco. Wij hebben dat de afgelopen weken ook zoveel mogelijk in praktijk gebracht. Maar dat zit er, helaas, weer op. Vandaag weer begonnen om de zo noodzakelijke centen te verdienen.

Groetjes,

Paul