Ik waande mij voor even Forest Gump - Reisverslag uit Savannah, Verenigde Staten van René Klasen - WaarBenJij.nu Ik waande mij voor even Forest Gump - Reisverslag uit Savannah, Verenigde Staten van René Klasen - WaarBenJij.nu

Ik waande mij voor even Forest Gump

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

09 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Savannah

De laatste grote stad die we bezoeken voordat we de camper inleveren is Savannah (Als we Atlanta niet meerekenen), de oudste stad van Georgia. Deze stad ligt op een half uur rijden van de camping. Savannah is een vrij grote stad aan de Savannah River, er wonen zo'n 140.000 mensen. De stad is in 1733 ontstaan en werd de Britse koloniale hoofdstad van de provincie Georgia en later de hoofdstad van de staat Georgia. Het was een strategische havenplaats tijdens de Amerikaanse Revolutie en tijdens de Burgeroorlog. Tegenwoordig is Savannah een industrieel centrum en een belangrijke haven aan de Atlantische oceaan.

Als we de camper verlaten valt ons op dat er een soort van serene rust over de stad ligt. De mensen hebben hier een aangenaam levensritme, lezen we in onze reisgids. De binnenstad is vrijwel geheel bewaard gebleven in zijn oorspronkelijke vorm en dat toont zich door prachtig gerestaureerde historische herenhuizen, lanen omzoomd met breed uitgegroeide bomen die decoratief behangen zijn met Spaans mos, alsof er natuurlijke slingers aan de takken hangen en het hier altijd feest is.

In de binnenstad zijn er 22 pleinen die het karakter hebben van miniparkjes. Grote bomen overschaduwen de wandelpaden en als je onder de bomen loopt lijkt het wel 5 graden koeler te worden. In een van deze parkjes is een scène van de film Forest Gump opgenomen, waarin Tom Hanks de verstandelijk beperkte man speelt die de liefde van zijn leven voor zich probeert te winnen. In Savannah is de scène opgenomen waarin Forest op een bankje zit met een pakje op zijn schoot, wachtend op de bus die hem bij Jenny brengt.

Met de plattegrond van de stad in de hand lopen we naar dit parkje toe. Daar aangekomen zien we een paar Chinese studenten bezig met een filmopdracht. Zij willen in een drie minuten durend filmpje de beroemde scène vastleggen, nu met een Chinese acteur. Hoe ik dit weet? Ik heb het ze gevraagd.

We dwalen wat door de straten van de stad en lopen naar de rivier toe. De oever van de rivier vormt het decor voor toeristische activiteiten. Veel souvenirwinkels en restaurantjes en tussendoor een winkeltje waar ze toffees, bonbons en andere lekkernijen maken en verkopen. We zijn dit vaker tegengekomen tijdens onze reis; in de winkel wordt geproduceerd, zodat iedereen kan zien hoe de lekkernijen gemaakt worden.

We weerstaan de neiging om de winkel leeg te kopen en genieten alleen van de samples die ons worden aangeboden (we zijn ten slotte Nederlanders). Als we langs de kade lopen beginnen de eerste regendruppels te vallen. Niet lang daarna komt de regen met bakken uit de hemel. We bevinden ons in een subtropisch klimaat en dan zijn er af en toe van die subtropische regenbuien. We vinden een schuilplaats en een kwartier later breekt de zon weer door.

Na een heerlijke lunch lopen we op ons gemak, via de parkjes, terug naar de camper. Weer een geslaagde dag achter de rug.

Foto's volgen en later meer...

• 10 Augustus 2015 - 17:35

Paul Lans :

Zo lastig om niet in herhaling te vallen in m'n reacties op jullie belevenissen. Ik ga het daarom ook maar niet proberen. GAAF!!!! Wat n hoop mooie plekken hebben jullie al gezien, wat 'n hoop indrukken hebben jullie mogen ondergaan. Blijf gewoon lekker genieten, het verwerken ervan komt later wel. Je hoofd loopt anders om. Ben wel benieuwd naar de foto's. Gr. Paulus

• 10 Augustus 2015 - 20:41

Petra:

Hoi hoi

Ik sluit me helemaal bij Paul aan.
    Geniet nog lekker.
    Xxx