Ziel van New Orleans niet aangetast door Katrina - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van René Klasen - WaarBenJij.nu Ziel van New Orleans niet aangetast door Katrina - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van René Klasen - WaarBenJij.nu

Ziel van New Orleans niet aangetast door Katrina

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

31 Juli 2015 | Verenigde Staten, New Orleans

De orkaan Katrina die New Orleans bijna 10 jaar geleden heeft getroffen heeft diepe en blijvende indruk achtergelaten. Als je met mensen praat is het alsof er een vóór- en een na-Katrina is. Zoiets als Anno Katrina....

Van de ravage die wereldwijd wekenlang mensen aan de televisie gekluisterd hield en die mij nog helder op het netvlies staat is weinig meer te zien. Mensen hebben hun leven weer opgepakt en zien met hernieuwd vertrouwen de toekomst tegemoet. Wel zie jij overal bouwprojecten; herbouw of nieuwbouw. Oude huizen zijn gerestaureerd en waar restauratie niet mogelijk was zijn de gebouwen met de grond gelijk gemaakt en wordt er nieuw gebouwd. Ook infrastructurele projecten waar geen geld voor was kunnen dankzij de financiële steun van de centrale overheid worden gerealiseerd. Er wordt veel gebouwd in en om New Orleans.

New Orleans is een smeltkroes van culturen – het indiaanse erfgoed werd beïnvloed door de Spanjaarden, Fransen, Afrikanen en Engelsen. Jazz-, cajun- en zydecomuziek zijn ontstaan in Louisiana. De culturele samensmelting komt ook tot uiting in de verrukkelijke creoolse keuken met onder meer filé gumbo, catfish pie en gefrituurde zeevruchten.

Als wij onze eerste stappen in de straten van de stad zetten, verbazen we ons over de Europese invloeden. Het French quarter is Parijs in het klein. De huizen hebben een Franse uitstraling, de straten hebben Franse namen; het is alsof we in Frankrijk zijn. De Amerikaans – Europese blend wordt duidelijk als we om ons heen kijken. Aan de ene kant rijzen de wolkenkrabbers van de grote banken de lucht in, als we naar de andere kant kijken wanen we ons in Europa.

Het toerisme viert hier hoogtij. Restaurants en souvenir shops wisselen elkaar af. We dwalen door de straten, stoppen bij een restaurant waar de typische Beignets worden gebakken en geserveerd, met heel veel poedersuiker. We genieten van de life jazz die door een vocaliste en een gitarist met de gasten van het restaurant wordt gedeeld. Wat voelt het heerlijk om hier te mogen zijn, in de stad die als de bakermat van de jazz wordt beschouwd.

Overal waar we lopen horen we jazz en zien we de artiesten die deze muziekstijl zonder enige moeite lijken te beheersen. We genieten en voordat we weer terugkeren naar het RV park besluiten we dat we morgenavond weer teruggaan. Eén dag New Orleans is voorbij gevlogen en we hebben er nog geen genoeg van.

• 03 Augustus 2015 - 09:31

Paul Lans:

JALOERS!!! Dit lijkt me zo gaaf om hier te mogen rondlopen. Je weet de sfeer treffend neer te zetten (denk ik) ik kan me alleen maar proberen voor te stellen hoe het in werkelijk moet zijn.

Groetjes,

Paulus

• 03 Augustus 2015 - 13:41

Petra Lans:

Hoi hoi,

Wat een indrukken en wat lijkt met het mooi om daar sfeer te proeven en natuurlijk het lekkere eten. Hoewel ik denk dat ik 1x per week hoef te eten, zoals jij beschrijft zijn de porties behoorlijk groot hahaha.
    Dikke knuffel