Het beste van twee werelden - Reisverslag uit Oceanside, Verenigde Staten van René Klasen - WaarBenJij.nu Het beste van twee werelden - Reisverslag uit Oceanside, Verenigde Staten van René Klasen - WaarBenJij.nu

Het beste van twee werelden

Door: Rene

Blijf op de hoogte en volg René

11 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Oceanside

Zuid Californië is een prachtig deel van Amerika. Qua klimaat vergelijkbaar met Spanje en qua economische ontwikkeling vergelijkbaar met de landen in Noordwest Europa.

Ik mag graag een beetje op onderzoek uitgaan, een soort mini-ontdekkingsreizen. Dat heb ik ook vandaag gedaan. Tijdens mijn hardlooprondje heb ik mijn ogen en oren volop de kost gegeven.

De huizen zijn hier allemaal vrijstaand en veel groter dan we in Nederland gewend zijn. Wat wij een villawijk zouden noemen is hier gewoon een woonwijk. Er wordt ook veel gedaan om een woonwijk aantrekkelijk te maken voor de bewoners. Zo is er in de wijk waar het huis van onze kennissen staat een golfbaan aangelegd tussen de huizen, is er een openbaar zwembad waar de wijkbewones gratis gebruik van mogen maken en is er een neigbourhood watchprogramma; wijkbewoners zorgen onderling voor beveiliging van de wijk. Dit moet je zien als een soort uitgebreide sociale controle.

Ons logeerhuis is op een heuvel gebouwd en kijkt uit over de golfbaan.
Op en langs de golfbaan leven konijnen, een bobcatfamilie en coyotes die tegen de schemering hun schuilplaatsen aan de rand van de golfbaan verlaten, op zoek naar prooi - de konijnen. Je ziet ze over de golfbaan sluipen. In de 'tuin' van ons logeerhuis vliegen kolibries, die water drinken uit de fontein.
Kortom, allemaal dingen die voor de mensen die hier wonen de gewoonste zaak van de wereld zijn en voor ons heel bijzonder.

Onze laatste dag hier is aangebroken. Vandaag gaan we inpakken en morgenochtend vroeg vertrekken we naar Chicago om vandaar naar Amsterdam te vliegen. We zien jullie binnenkort